Wees sociaal: Rekruteren met behulp van sociale media

Netwerken is altijd al de sleutel tot succesvolle rekrutering geweest. Met sociale media wordt dat netwerk nog groter en kunt u echt de juiste kandidaat vinden voor uw bedrijf.

Wanneer u nieuw talent aanneemt voor uw bedrijf of onderneming, is het belangrijk om precies op het juiste moment de juiste persoon te vinden voor een vacature. Dat betekent over het algemeen dat het niet voldoende is om slechts één bron te gebruiken zoals een jobsite of een rekruteringsbureau; dan is de reikwijdte niet groot genoeg. Het is dus belangrijk om ook naar sociale media te kijken: u vindt verschillende doelgroepen en demografische groepen op verschillende portalen. Momenteel is LinkedIn een fantastisch hulpmiddel voor het vinden van nieuw talent voor uw bedrijf. Zelf ontvangen wij ongeveer twee e-mails per week of wij beschikbaar zijn voor een bepaalde functie, van rekruteringsbureau's en HR-personen die mijn gegevens hebben gevonden ofwel door een relevante zoekhandeling of via relevante groepen waarbij wij ons in LinkedIn hebben aangesloten en die aansluiten op onze expertise. Ook Twitter is een nuttig hulpmiddel, vooral als de personen waarmee u contact hebt goede leads kunnen geven. Als een bedrijf echter nieuw talent wil aantrekken via LinkedIn, moet er tijd en moeite worden gestoken in een LinkedIn-bedrijfspagina. Als u wordt aangetrokken door een kandidaat vanwege hun profiel, dan begrijpt u wel dat het bedrijf er op haar beurt ook aantrekkelijk moet uitzien voor potentiële kandidaten. Vooral als u zich met B2B bezighoudt, verwachten de klanten een aanwezigheid op LinkedIn. Het is nu eenmaal een fantastische manier om relevante personen voor te stellen aan nieuwe contacten door wederzijdse kennissen. Van daaruit krijgt u heel veel potentiële leads die u anders misschien niet had gehad. Vraag altijd om aanbevelingen. U zult er verbaasd over staan hoeveel vertrouwde contacten geweldige kandidaten kennen die ze kunnen aanbevelen. Om even terug te komen op rekrutering: sociale media is een uitstekende manier om uw bedrijf te vertegenwoordigen en potentiële kandidaten inzicht te geven in de bedrijfsethos, iets wat ze anders nooit kunnen doen totdat ze op sollicitatiegesprek komen. Sociale media kunnen een rekruteringshulpmiddel genoemd worden, maar dat is nogal kortzichtig. Ook hier gaat het weer om interactie met de gemeenschap, van klanten tot partners, leads enz. Wie is er nu meer geschikt voor het vinden van de juiste persoon voor uw bedrijf dan de personen die uw bedrijf al goed kennen? Netwerken is altijd al de sleutel tot succesvolle rekrutering geweest. Met sociale media wordt dat netwerk nog groter en kunt u echt de juiste kandidaat vinden voor uw bedrijf.