Wees sociaal: Sociale media en B2B

B2B-bedrijven moeten gebruik maken van sociale media, omdat de klant er gebruik van maakt en verwacht dat u dat als verkopende partij ook doet.

Sociale media zijn al volkomen open en met veel succes gebruikt door allerlei merken om hun producten te promoten bij hun doelgroep. Er is voor een topmerk geen betere manier om de consument te betrekken dan door het heel makkelijk te maken met hen te communiceren en zo goodwill op te bouwen ten opzichte van het merk en het product. Marketingafdelingen in B2B-bedrijven zijn vaak minder snel bereid om de verschillende methoden te benutten die door sociale media worden geboden. Ten eerste vragen ze zich vaak af of sociale media wel op effectieve manier de gewenste zakelijke klanten bereiken. Leggen B2B-producten en diensten dezelfde banden met klanten als een consumentenmerk dat doet? Strategieën die door bedrijven worden gebruikt die rechtstreeks met de consument communiceren, bijvoorbeeld d.m.v. competities op sociale media, 'checking in', kortingen en andere gelijksoortige initiatieven, hebben meestal weinig zin in een B2B-wereld. Toch zijn sociale media een belangrijk onderdeel van B2B-marketing. B2B-kopers kunnen sociale media inzetten tijdens het hele traject tot aan de verkooptransactie. Problemen oplossen en content in de onderzoeksfases kunnen allemaal via sociale media worden geleverd. De ervaringen van andere klanten en het vergelijken van producten en verkopers zijn ook belangrijk tijdens dit traject en dit kan door sociale media worden geleverd indien deze op de juiste manier worden ingezet. Vakbladen en sectoranalisten vormen een officiële bron van informatie en commentaar, maar sociale media, in de vorm van bloggers, bieden beoordelingen en meningen op basis van daadwerkelijke transacties met de betreffende partijen. Hoewel het algemene gebruik en de methodologie van het gebruik van sociale media in een B2B-bedrijf misschien heel anders is dan in een consumentgerichte omgeving, zijn er toch belangrijke voordelen, vooral wanneer de sociale media worden gezien als bron van informatie en opinie op basis van daadwerkelijke transacties met de betreffende partijen. B2B-bedrijven moeten gebruik maken van sociale media, omdat de klant er gebruik van maakt en verwacht dat u dat als verkopende partij ook doet.