Wees sociaal: Sociale media voor kleine bedrijven

Bij sociale media draait het niet om uw bedrijf, maar om de klant. Voor een klein bedrijf is tijd vaak een luxe. Misschien hebt u het wel te druk om iets te doen met Facebook

Voor een klein bedrijf is tijd vaak een luxe. Misschien hebt u het wel te druk om iets te doen met Facebook, Twitter, Bloggen.be, Canalblog of een van de andere sociale mediaplatformen die uw bedrijf zouden kunnen helpen. Onthoud echter dat sociale media als enige een directe en individuele manier bieden om regelmatig contact te houden met uw klanten. En uiteindelijk is het dat wat uw bedrijf winstgevend maakt: de personen waarmee u zaken doet. Sociale media zien er vanuit marketing perspectief aantrekkelijk uit, omdat men zich gratis kan inschrijven voor meerdere sociale media, blogsites en video accounts. Maar vergeet niet dat de meest waardevolle investering een investering van tijd is. Er is veel moeite voor nodig om nieuwe en interessante content op te stellen voor de doelgroep en tegelijkertijd rechtstreeks met hen te communiceren over vragen of gesprekspunten. Om de investering enigszins binnen de perken te houden, is het een heel redelijk plan om één platform te kiezen en proberen daar een gemeenschap op te bouwen. Dat is dan een uitstekend landingspunt en als het lukt, kan de groei naar andere nuttige, sociale netwerken op organische manier plaatsvinden. Het is nuttig om te onthouden dat sociale media uiteindelijk niet om uw bedrijf draaien, maar om uw klanten. Probeer uit te vinden hoe zij denken en handelen en maak vervolgens gebruik van die kennis. Vaak kan een prille, sociale mediastrategie organisch worden uitgebreid door gewoon de richting te volgen waarin uw trouwe klanten gaan. Ook is het een goed idee om hen te vragen welke sociale netwerken zij gebruiken: dat is een goed startpunt van waaruit u snel een zinvolle gemeenschap kunt opbouwen. Als klein bedrijf vindt u misschien dat er een onmiddellijk rendement moet komen, gezien de hoeveel tijd die erin moet worden geïnvesteerd. Maar hoe valt dat te meten? Misschien hoort u om u heen wel personen opscheppen over het aantal Twitter-volgers dat ze hebben: in theorie is dat geweldig, omdat volgers duidelijk naar de content van uw account kijken. Als ze echter alleen maar tweets ontvangen, en geen gehoor geven aan oproepen tot actie, dan is het minder waardevol dan het op het eerste gezicht lijkt. Richt u op de kwaliteit van de interactie met klanten en de resultaten die daaruit voortvloeien. Als wij zouden kunnen kiezen tussen een kleinere gemeenschap die waarde aan het bedrijf toevoegt en regelmatig met u communiceert, of duizenden Twitter-volgers die geen winst opleveren, zouden wij altijd voor de kleinere gemeenschap kiezen, want die zijn de tijd waard die u erin steekt.