Welke hulpmiddelen zijn handig voor zoekwoordenonderzoek voor zoekoptimalisatie?

Er zijn eenvoudige (gratis) hulpmiddelen voor onderzoek van zoekwoorden verkrijgbaar, dat wil zeggen onderzoekshulpmiddelen voor zoekwoorden. Hiermee kunt u de beste zoekwoorden en zoektrends bepalen.

Voordat we in meer detail bekijken welke zoekmachineoptimalisatie (SEO) hulpmiddelen er beschikbaar zijn is het de moeite waard om even te bepalen waar we eigenlijk op uit zijn als we zoekwoorden proberen te identificeren:

  • zoekwoorden die waarschijnlijk door veel potentiële klanten worden gebruikt
  • zoekwoorden waarmee we meer kans hebben om het goed te doen in de rangschikking van zoekmachines

Deze twee doelstellingen zijn echter vaak strijdig met elkaar: de beste zoekwoorden worden vaak door vele sites gebruikt. Een nuttig SEO-hulpmiddel moet dus meer doen dan alleen populaire zoekwoorden bepalen. We moeten ook weten hoe concurrerend deze woorden zijn.
Gelukkig zijn er verscheidene SEO-hulpmiddelen die dat (en nog meer) doen. Google's eigen hulpmiddelen zijn een goed startpunt, omdat die gegevens verzamelen bij de meeste Belgische zoekhandelingen.

Hulpmiddelen voor zoekwoorden van Google

Begin met het Google Adwords Keyword Tool. Typ een paar van uw eigen zoekwoorden in (bijv. de woorden die uw bedrijf of producten beschrijven), dan toont het hulpmiddel gerelateerde zoekwoorden, samen met zoekvolumes (zowel wereldwijd als plaatselijk) en een indicatie van de concurrentiekracht van het woord.
Klik op het vergrootglas naast een suggestie, dan komt u bij het gerelateerde hulpmiddel van Google, Google Insight for Search. Hiermee kunt u:

  • zien hoe zoekvolumes gedurende verloop van tijd veranderen. Zo komen bijvoorbeeld aan het seizoen gerelateerde patronen of trends tevoorschijn.
  • zien hoe zoekvolumes wisselen op verschillende gebieden
  • zien wat de beste gerelateerde zoekwoorden zijn
  • zien welke zoekwoorden tot de sterkste groei in zoekvolume leiden
  • verschillende zoekwoorden met elkaar vergelijken

Informatie over zoektrends is ook beschikbaar bij Google Trends. Hiermee wordt de aandacht gevestigd op gerelateerd nieuws dat bepaalde pieken in zoekvolume zou kunnen verklaren.

Andere hulpmiddelen op de markt

Andere hulpmiddelen voor het onderzoek van zoekwoorden zijn bijvoorbeeld Wordtracker en Keyword Discovery, maar daarvoor moet u zich inschrijven voor een gratis proefperiode. Deze hulpmiddelen kunnen vooral nuttig zijn als u wat lager wilt kijken in de lijst van zoekwoorden om wat langere zoekwoorden te vinden met minder concurrentie.
Of misschien is het voor u het meest efficiënt om na te denken wat de bedrijfsdoelstellingen zijn, wie u wilt aantrekken met de site en wat u hen kunt bieden. Leg dit dan uit aan een SEO-specialist, die vervolgens kan helpen de juiste zoekwoorden te vinden voor de bedrijfswebsite.
En vergeet vooral niet dat het niet alleen gaat om het vinden van zoekwoorden voor zoekmachineoptimalisatie, maar dat u de zoekwoorden moet vinden die u de gewenste klanten aanleveren.