Zijn banneradvertenties effectief voor kleine bedrijven?

Als klein bedrijf kunt u baat hebben bij banneradvertenties omdat u zelf eenvoudige advertenties kunt maken, zelf bepaalt hoeveel u eraan uitgeeft en omdat u de juiste doelgroep bereikt.

Banneradvertenties kunnen voor kleine bedrijven nuttig zijn om bezoekers naar hun website te halen. Een hoogwaardige banner die duidelijk aangeeft wat u aanbiedt en wat u onderscheidt van de rest, is een kosteneffectieve manier om de interesse van potentiële klanten te wekken.

Kostenbeheer

Het grootste voordeel van banneradvertenties voor kleine bedrijven is dat u zelf kunt bepalen wat u uitgeeft. In tegenstelling tot traditionele advertenties, waarbij u vooraf een grote som bepaald om de advertentie te plaatsen, betaalt u voor een banner pas wanneer een potentiële klant erop klikt en de website ook daadwerkelijk bezoekt. Dat betekent dat u geen geld hebt verspild als er niet voldoende op de advertentie wordt geklikt; u kunt de advertentie dan snel en goedkoop aanpassen.

Zelf banneradvertenties maken

Een eenvoudige, statische banner is gemakkelijk te maken. Met slechts een beetje computerkennis maakt u zelf banneradvertenties, waardoor dat een heel goedkope marketingoptie wordt. Het kan ook een goede investering zijn om advertenties te laten maken door een professioneel designbureau. Een professionele bannerdesigner kan de advertentie een opvallend, innovatief design geven en ook extra content toevoegen zoals animaties, geluid of video voor een professioneel effect.

Richten op een nichedoelgroep

Een ander voordeel is dat u bepaalt wie de advertentie ziet door deze op relevante websites te plaatsen. Als u met een glazenwasserdienst adverteert in uw woonplaats, heeft het geen zin om te adverteren bij lezers aan de andere kant van het land. Dat zijn geen potentiële klanten. Zo wilt u ook geen thuisverzorgingsproducten voor oudere personen adverteren op een website voor duikapparatuur. Dat is gewoon niet relevant. Als u nauwkeurig kiest op welke websites u de advertentie wilt zetten, zorgt u ervoor dat u de juiste doelgroep aanspreekt en bezoekers naar uw website haalt. U kunt ook afspreken om uw advertentie op de website van een ander, relevant bedrijf te plaatsen (geen directe concurrent natuurlijk!), in ruil voor hun advertentie op uw website. Dit wordt 'banner exchange' genoemd. Beide bedrijven hebben hier profijt van.