Zijn banneradvertenties effectiever dan pop-ups?

Pop-ups hebben een hogere klikfrequentie dan banneradvertenties, maar zijn minder populair bij gebruikers en kunnen schadelijk zijn voor het bedrijfsimago. Voor de online marketingstrategie kunt

Voor de online marketingstrategie kunt u overwegen om pop-up- of banneradvertenties te gebruiken. Beide varianten kunnen effectief bezoekers naar de site leiden, maar pas wel op voor mogelijke valkuilen.

Hoe werken pop-up advertenties?

Pop-ups zijn advertenties die in een eigen, klein browservenster verschijnen, bovenop het venster dat de gebruiker oorspronkelijk wou openen. Er bestaat ook de ‘pop-under’, een minder opdringerige versie die onder het oorspronkelijke venster verschijnt. Pop-ups zijn aantoonbaar effectief gebleken en hebben hoge klikfrequenties. Gebruikers vinden ze daarentegen vaak storend, omdat ze de inhoud blokkeren die de gebruiker oorspronkelijk wou bekijken en ook waardevolle bandbreedte opgebruiken. Als er vele pop-ups tegelijkertijd verschijnen, kunnen langzamere internetverbindingen uitvallen. Onthoud daarnaast ook dat veel internetgebruikers pop-up advertenties automatisch kunnen blokkeren via een extensie in hun browser.

En hoe zit het met banneradvertenties?

Banneradvertenties verschijnen naast de content van de website die de gebruiker wou bekijken, ofwel aan de boven-, onder- of zijkant. Zo blijven ze steeds zichtbaar tijdens het doorlezen van de pagina. Ze zijn minder opdringerig dan pop-up advertenties, maar kunnen ook genegeerd of geblokkeerd worden door de gebruikers. Soms worden ze ook als vervelend ervaren, vooral als een banner animaties of felle kleuren en harde geluiden bevat.

Hoe meet ik welke versie het meest effectief is?

Pop-ups worden vaak gezien als de meest effectieve variant vanwege hun hogere klikfrequentie. Die klikfrequentie kan echter ook te danken zijn aan mensen die onbedoeld op een pop-up klikken als ze hem juist wilden sluiten of op een link op het oorspronkelijke venster eronder wilden klikken. Ook banneradvertenties leveren ‘onbedoelde’ kliks op, maar niet in dezelfde mate. Of u nu kiest voor banners, pop-ups of beide: het is altijd belangrijk om de resultaten grondig te analyseren. Kijk dus niet alleen naar het aantal kliks maar ook hoe lang de bezoekers op de site blijven en hoeveel van hen daadwerkelijk een aankoop doen. Denk ook na over mogelijke imagoschade als gevolg van vervelende advertenties, en probeer dit te voorkomen. Zorg dat de advertentie alleen wordt getoond aan een gerichte doelgroep en zorg dat hij er aantrekkelijk en professioneel uitziet.