Zijn sociale media meer dan alleen Facebook en Twitter?

Door zowel deel uit te maken van online community's als zakelijke netwerksites, blogs en sites voor het delen van video's kunt u relaties opbouwen en zorgen voor mond-aan-mondreclame.

Facebook en Twitter zijn de twee populairste sociale online netwerksites. Ze zijn heel handig voor kleine bedrijven die interactief willen communiceren met hun klanten. De term 'sociale media' heeft echter betrekking op alle tools voor online communicatie en het delen van informatie om sociale connecties te leggen. Klanten maken wellicht ook gebruik van zakelijke netwerksites, blogs en sites voor het delen van video's. U kunt zelfs uw eigen site ombouwen tot hulpmiddel voor sociale mediamarketing. Vooraleer de beginnen, moet u bedenken welke online community's uw doelgroep zullen aantrekken en hoe andere bedrijven hierbij te werk gaan. Het kan de moeite waard zijn om op twee of drie verschillende sociale mediasites te zitten. Wat zijn de grootste sociale netwerksites?

  • Facebook heeft een goede opzet voor kleine bedrijven. U maakt een eigen 'fan pagina' die andere Facebook-gebruikers kunnen volgen. Hier worden informatie en aanbiedingen van het bedrijf gedeeld, stelt u vragen en doet u mee aan discussies.
  • Op Twitter kunt u informatie in zeer korte berichten van zo'n 2 regels kwijt. Twitter is heel handig voor het plaatsen van links naar de website, Facebook-pagina of blog. U kunt Twitter ook gebruiken om snel antwoord te geven op vragen van klanten en om te reageren op klachten en andere reacties.
  • Zakelijke sociale netwerken zoals LinkedIn zijn zeer handig voor het leggen van zakelijke contacten en om meer te weten te komen over de branche waarin u werkt.
  • Een blog is een online dagboek waarin u uw professionele kennis en deskundigheid kunt laten zien. Een blog is erg geschikt voor het aanzetten tot discussies en het maken van content, die vervolgens op andere sociale netwerken gedeeld kan worden.Sites voor het delen van video's worden gebruikt om filmpjes te plaatsen en te bekijken. U kunt zelf video's maken, of video's die te maken hebben met uw branche delen. U kunt ook video's deel laten uitmaken van de website of het blog om die vervolgens via andere sociale netwerken te delen.

Hoe zit het dan met mijn eigen website? Een webdesignbedrijf kan helpen de website te 'optimaliseren' voor sociale media, bijvoorbeeld door bezoekers te laten stemmen op de content, de content te laten delen of erop te reageren. Persoonlijke aanbevelingen zijn online net zo waardevol als offline. Zorg voor content die het delen waard is Ongeacht het sociale mediaplatform dat wordt gebruikt, moet u altijd uitgaan van informatieve en vermakelijke inhoud. Content die de moeite waard is om te delen, zal:

  • bezoekers naar uw website leiden
  • de merkbekendheid verhogen
  • uw online reputatie verbeteren
  • u een voordeel geven ten opzichte van de concurrentie