Marketing, Communicatie & IT

Marketing, communiceer je duidelijke boodschap via reclame

Onder marketing verstaan we het proces van het creëren en leveren van waarden, waarbij ingespeeld wordt op de behoeften van de consumenten. Marketing is in de praktijk een combinatie van een goede portie mensenkennis en het leveren van reclame. Marketingbureaus en communicatiebureaus zijn gespecialiseerd in de communicatie van boodschappen aan specifieke doelgroepen. Ze hebben tot doel potentiële klanten informatie te geven over producten en diensten. Reclame dient ook om de kooplust aan te wakkeren door een huisstijl of merkimago te creëren en te versterken, waardoor getrouwheid aan een merk ontstaat. Er bestaan diverse vormen van reclame voor de communicatie van je boodschap: lichtreclame en lichtkranten, reclamekleding, spandoeken, affichage en uithangborden, demonstratieverkoop, distributie van stalen en folders, reclamefilms, reclame via radio- en televisiezenders, reclamewagens, reclame via direct mail en public relation, … De mogelijkheden en de creativiteit van de marketeers zijn legio.

Reclame en communicatie: een heel team van medewerkers

Reclamebureaus werken nauw samen met grafische vormgevers die een huisstijl creëren, copywriters die de boodschappen bedenken en teksten schrijven, reclamefotografen, reclameschilders die reclameborden ontwerpen en offsetdrukkerijen die de reclame drukken. Reclame gaat echter veel verder dan het creëren van visuele boodschappen. De geschenkentechniek is er hier één van. Dit kan onder de vorm van relatiegeschenken of promotiemateriaal, het organiseren van een evenement onder de vorm van een incentive, het uitdelen van kalenders, het sturen van wenskaartjes, en uiteraard ook het uitdelen van klantenkaarten.

Communicatie via congressen en seminaries

Er zijn ook bedrijven die een congres of seminarie organiseren, waarbij ze bepaalde onderwerpen aankaarten die in verband staan met hun producten en diensten. Bij je aankomst wordt je vriendelijk onthaald door hostessen en ontvang je een syllabus of informatiemap die recht van de kopieermachine komt. Voor hun presentatie maken ze gebruik van audiovisueel materieel en didactisch materiaal. Om kostelijke verplaatsingen te besparen, bestaan tegenwoordig videoconferentie systemen, waarbij je een conferentie met verschillende personen van op afstand over het internet kunt organiseren.

Alle categorieën

Marketing & reclame

Beeld & geluid

Tekst & taal

Uitgeverijen & drukkerijen

IT