Deze firma heeft mijn badkamer gerenoveerd.
Interessant om te weten is al dat het grootste deel van de werken werd uitgevoerd door Roemeense onderaannemers die weinig tot geen Nederlands of Engels spreken.
Hoewel de werken zelf min of meer okee zijn vond ik het toch geen aanrader door de slechte organisatie en communicatie.
Op voorhand was er mij gezegd om op een vijftal werkende dagen te rekenen, in praktijk hebben de werken geduurd van 17 maart tot 3 mei, dat is toch 7 weken dat ik zonder badkamer zit en dat mijn huis een bouwwerf was.
Paar voorbeelden van slechte communicatie en organisatie:
- In januari zeiden ze tegen mij dat de werken nog niet konden worden ingepland omdat de toestellen nog niet waren geleverd. Maar ik heb rechtstreeks naar de leverancier gebeld en die zei me dat het al een week geleverd was.
- Ze zouden beginnen 15 maart. De 14de (zondag) vraag ik om nog eens te bevestigen en dan klinkt het plots dat ze de 17de zouden beginnen.
- Na 3 weken 'werken' was er plots een week bouwverlof, ik ben hiervan maar op de hoogte gebracht de week ervoor.
- Ze zouden langskomen voor een vochtmeting (om te meten of de chape voldoende was uitgehard om te betegelen). Uiteindelijk een hele week niets van gehoord, dan zelf contact opgenomen en dan vrijdag dit antwoord: "omwille dat wij maandag avond bericht hadden ivm een oog risico contact en ons dus moesten laten testen, onze excuses dar wij u daarvoor niet op de hoogte hebben gebracht. Dit was ons even ontgaan. Tussentijds hebben wij gisterenmiddag onze resultaat ontvangen dat deze ook negatief is (gelukkig maar)."
- Verder ook nog: "(...) zullen wij maandag zelf hen contacteren hoe ver men staat ivm e bestelde tegels voor uw badkamer. Mochten deze maandag al ter plaatse zijn zullen wij Komende dinsdag uw badkamer komen betegelen en ook voegen met de gerespecteerde droogtijden." Ten eerste vraag ik mij toch sterk af waar je mee bezig bent als je na 4 weken van mijn huis een bouwwerf te maken je plots realiseert dat je tegels nodig gaat hebben. Het heeft daarna nog 2 weken geduurd voor het betegeld was.
- Ze komen bovendien mijn huis binnenvallen wanneer het niet past. Bijvoorbeeld Ik krijg om 9u30 plots bericht dat ze om 10u willen komen de vloer voegen. Ik zeg dat dit niet gaat voor 10u30 vermits ik bezig ben voor het werk. Om 9u45 bellen ze aan, het kan hen dus duidelijk geen zak schelen wat ik hen gevraagd heb.
- De werken zijn herhaaldelijk niet verder gezet zonder duidelijke reden. Na elke keer zelf te moeten bellen of mailen kreeg ik dan weer een volgend excuus, bv. er was een 'miscommunicatie' met zijn tegelzetter, ze moesten eerst een andere werf afwerken, ...
Uiteindelijk heb ik gevraagd om een vermindering te krijgen op de factuur omdat het contract voorziet dat je 12.5 euro krijgt per dag vertraging. (Op zich echt geen groot bedrag op het totaal van de kostprijs.) Bijvoorbeeld mail van 27 april: "Morgen zullen wij nog niet terug opstarten bij jou omdat onze andere werf nog niet af os helaas, " Maar ook dat weigerden ze toe te passen omdat er zogezegd geen vertraging was, mail van 19 mei: "Zoals eerder vermeld hebben wij GEEN onnodige vertragingen en hebben wij correct gewerkt zoals al bij onze klanten."
Ook was de factuur eerst niet in orde, tegen dat ik een juiste factuur krijg is het 18 mei, te betalen tegen 20 mei. Op 21 mei sturen ze mij een eerste rappel, op de 31ste een tweede en op 7 juni een derde en een aangetekend schrijven (de betaling was tegen dan al voldaan). Dus als het gaat om betaald te worden kunnen ze blijkbaar wel doorwerken.